CZ/ Výroba saní představuje ruční práci se dřevem a s kovem. Každý výrobek je svým způsobem unikátní.
Saně určené pro psí spřežení musí být pružné, pohyblivé, odolné vůči nárazům, musí držet rovnou stopu. Všechny spoje u toho díla musí být pohyblivé, aby se saněmi dalo náklonem zatáčet v zatáčkách. Jednotlivé vrstvy dřeva jsou ohýbány a pak na sebe nalepeny, aby držely požadovaný tvar a zaručovaly pružnost.
V nabídce máme šest různých typů, od lehkých 8,5kg vážících saní sprint až po těžké saně expediční o hmotnosti 35kg, s délkou sanic od 2,4 do 3,4 metrů s podpěrnou polyethylenovou deskou pod nákladovým vakem, tzv. tobogán. „ Expediční saně jsou široké 64cm a vysoké 95-105cm. Je možné na ně naložit až 150kg a utáhne je 8 a více psů.
Postup výroby tažných saní
Základním materiálem pro konstrukci saní je jasanové dřevo. Konstrukční prvky jsou podle typu složeny ze čtyř až osmi lamel o tloušťce cca 4-5mm slepeny vodovzdorným lepidlem. Lamely výrobce řeže z fošen, které jsou v případě použití na sanice vysušeny na 8-10% vlhkosti. Pro výrobu madel neboli věží ( prvek konstrukce, které se jezdec při jízdě drží) používá tzv. vzduchosuchý materiál do vlhkosti 20%. Zhotovené lamely při lepení skládá ve stejném sledu jak byla fošna rozřezána, čímž se jistí, že ohnutý kus po vyndání z formy bude držet požadovaný tvar. Hlavní prvky konstrukce jsou vzájemně spojeny na čep, který musí mít určitou vůli a je fixován provazem. Vzniklé spáry kolem čepů utěsňuje silikonem, který brání vnikání vlhkosti do spojů. Povrchovou úpravu dřevěné konstrukce provádí bezbarvým lakem na lodě. Skluznice sanic, přední ochranný oblouk saní ( nárazník) a podpěrná deska u typu tobogan a expedičních saní jsou vyrobeny z polyetylenu, který odolává teplotám do -56oC. Mezi používané nedřevěné prvky patří také kovová sklopná dvoufázová brzda a sklopná gumová brzdící dečka umístěná v zadní části saní za madlem. V tomto místě ještě na horní stranu sanic upevňuje pomocí vrutů protiskluzové podložky pod nohy, zhotovené z cyklistických pláštů. Cena takto vyrobených saní se v závislosti na typu, rozměrech a složitosti provedení pohybuje v rozsahu 500- 1300 Euro.
EN/ The production process of the wooden sled:
The basic material for the sled construction is ash wood. The design consists of between 4 and 8 individual layers of wood (slats), approximately 4-5mm thick, which are glued together with a water resistant adhesive. The slats are sawed from ash boards which had been dried to 8-10% moisture. For the production of the handlebars, the wood is dried close to 20% moisture. The slats are glued in the same order as they were cut to make sure the pieces keep the desired shape after removal from the mold. These main pieces of the sled are fixed by tenons, and tied together with a durable rope. The mortises and tenons are then stopped up with silicone to prevent the moisture coming into the wood. The finished wooden product is then covered with a clear coat varnish. The running surface, as well as the front brushbow or the bottom board used in toboggan sleds are made of polyethylene (PE) and can withstand temperatures as low as –56C. The sleds come equipped with two brakes, the first is a metal two-position folding brake, and the second is the drag brake fixed between the runners. The price of these sleds, depending on the type, size, and complexity of the design ranges between 500 and 1300 euros.